Zo vingen we in 2016 meer dan 1 miljoen spamberichten

Spam is één van de meest vervelende bijverschijnselen van e-mail. Het vervuilt je mailbox en is soms ronduit gevaarlijk voor jezelf en je bedrijfsomgeving.

Dus, wat doe je eraan? Wat deden wij eraan? In dit verhaal een kijkje in de NetServe-keuken. Want in 2016 vingen we maar liefst meer dan 1 miljoen spam-mails op.

Wat is spam?

Laten we eerst even afspreken wat we onder spam verstaan. Letterlijk is spam e-mail die je wel ontvangt, maar waar je niet om gevraagd hebt.

Meestal is het reclame. Vaak is die reclame aangevuld met virussen, phishinglinks of in het slechtste geval zelfs ransomware.

Spam dus. En dat willen we niet ontvangen.

Vroeger: een mailserver op kantoor

Vroeger hadden we onze eigen mailserver bij ons op kantoor staan, in ons eigen netwerk. Vroeger klinkt ouderwetser dan het is, want veel bedrijven werken gewoon nog met met eigen mailservers.

Op onze mailserver kwam alle spam binnen. Spam is namelijk gewoon mail, alleen dan kwaadaardig.

Op onze mailserver installeerden we een spamfilter. Dat filter detecteerde of de mail goed- of kwaadaardig was.

Nu: mailserver in de cloud

Tegenwoordig staat mail veel vaker in de cloud. Wij gebruiken daarvoor de servers van Microsoft Office 365. Dat scheelt veel werk, geld en onderhoud, want bij een eigen mailserver moet je niet alleen de software installeren en onderhouden, maar ook telkens nieuwe trucs uitvoeren om spam goed te blijven detecteren.

Spammers worden namelijk steeds slimmer, net als de hackers en de andere digitale boeven. En dus moet anti-spam software ook steeds slimmer worden.

Daarom zijn we ook overgestapt op het gebruik van een online spamfilter. Al is het woord spamfilter eigenlijk te weinig eer voor deze hoog-intelligente software.

Waarom we een extra spamfilter gebruiken

Natuurlijk beschikt Microsoft’s Office 365 mailserver ook over een anti-spam en -virus oplossing. Toch kiezen wij daarnaast ook nog voor een extra filter uit eigen land.

Over het algemeen maakt het niet uit of je Nederlandse of Amerikaanse spam filtert. Wel merken we dat een belangrijk deel van de spam die wij tegenhouden heel specifiek op Nederland gericht is.

Denk aan de nepberichten van de Rabobank, de afhaalbevestigingen van PostNL en de niet-betaalde facturen van KPN (om maar eens wat voorbeelden van het afgelopen halfjaar te noemen), ze droegen allemaal ransomware met zich mee en richtten grote schade aan.

Een Nederlands spamfilter is dan doeltreffender dan het generieke filter wat door Microsoft wordt gebruikt.

Onze oplossing

Kortom, wat deden wij om ruim twee miljoen e-mails per jaar niet te ontvangen?

Eigenlijk heel eenvoudig: we namen een online spamfilter in gebruik.
Dat ontlast onze e-mailomgeving van veel digitale troep, bespaart ons veel tijd, neemt veel risico’s weg en geeft ons veel inzicht in ons e-mailverkeer.

En als kleine bonus controleert het ook nog eens onze uitgaande mail op spam en virussen. Mocht er dus ooit een van onze computers geïnfecteerd raken met een virus wat spam uitstuurt, dan voorkomt ons spamfilter dat die mail daadwerkelijk de wereld wordt ingestuurd.

1.2 miljoen spamberichten

Even wat cijfers om onze verhaal te illustreren: ons bedrijf bestaat 20 jaar. Onze website wordt dus al 20 jaar online gevonden.

Door de good guys, maar ook door de bad guys. We worden daarom echt overstelpt met spam.

In 2016 ontving het netserve.nl-domein in totaal ruim 2,5 miljoen e-mails.

Uit de statistieken van ons spamfilter blijkt dat slechts 330.000 van die mails onschuldig waren. Het overige gedeelte was regelrechte troep.

In totaal ging het om ruim 1,2 miljoen spamberichten en ruim 1 miljoen virussen! En dan hebben we het alleen maar over ons eigen domein: slechts 13% is onschuldig.

Tot slot: altijd goed opletten 🙂

Geen enkele software is bug-vrij, geen enkel spamfilter is waterdicht. Ook bij ons spamfilter en dat van u kan er mail doorheen slippen die goedaardig lijkt maar kwaadaardig blijkt.

Let dus altijd goed op bij het afhandelen van uw mail. U kunt zelf veel leed voorkomen. We schreven eerder al over internetoplichting. Zo werkt u als het ware samen met uw digitale hulpmiddelen.

Ook last van spam?

We hebben niet alleen onze eigen mail goed beveiligd tegen spam. Dat kunnen we ook voor u doen. Mail of bel ons even, dan vertellen we wat we kunnen doen en hoe we werken.

We spammen nooit en sturen eens per maand een mailtje met onze nieuwste verhalen.
logo

Contact

Vestigingsadres
De Wederik 5A
3355 SK  Papendrecht

T. 078-7600076
E. info@netserve.nl

Routebeschrijving

Wij zijn partner van